Aprendizaje móvil, un recurso educativo alineado a las Objetivos del Desarrollo Sostenible. Análisis desde la perspectiva de la docencia universitaria
DOI:
https://doi.org/10.53591/scmu.v4i2.2165Keywords:
Education model, sustainability, quality education, technological tool, new technologiesAbstract
In the last decade, higher-educational institutions have integrated access to new technologies which has been a fundamental tool that is used as an educational resource to facilitate learning. Hence, the inclusion of new strategies that include "mobile learning" arises as a main mission to enhance the development of knowledge, skills and competencies of students in this new digital era. The objective of this study is to determine whether mobile learning in the field of sustainable education achieves quality education and ensures the implementation of the 2030 Agenda. The methodology with a quantitative approach was used and the survey was used to 200 teachers belonging to four higher education institutions. Among the findings, it was possible to determine that 1) Educational management maintains a correlation coefficient of 0.731; 2) Teacher performance has a correlation of 0.725; 3) The linkage and research shows a correlation of 0.681; and, 4) Infrastructure maintains a coefficient of 0.701, evidencing that mobile learning with respect to the four premises attributed to the alignment of the SDGs is greater than 0.05, allowing it to be established that it is a technological tool that impacts the achievement of the Sustainable Development Goals of University institutions. It is concluded that universities currently have integrative educational models that contribute to the transformation of students' thinking to finally deliver to society human capital that promulgates sustainability and the proper use of resources.
Downloads
References
Alonso, A., Baños, M., & Columbié, M. (2021). Los objetivos de desarrollo sostenible desde la proyección estratégica de la educación superior. Ingeniería Industrial, 1-5. Obtenido de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362021000100062&lng=es&tlng=es
Area, M., & Adell, J. (2021). Tecnologías digitales y cambio educativo. Una Aproximación Crítica. Revista Iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación, 5-12. doi:https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.005
Arias, J., Covinos, M., & Cáceres, M. (mayo de 2020). Formulación de los objetivos específicos desde el alcance correlacional en trabajos de investigación. Ciencia Latina Revista Multidisciplinar, 4(2). Recuperado el 26 de enero de 2024, de Formulación de los objetivos específicos desde el alcance correlacional en trabajos de investigación.
Bilbao, E., Arruti, A., & Carballedo, R. (2021). Una revisión sistemática de la literatura sobre el nivel de competencias digitales definidas por DigCompEdu en la educación superior. Aula Abirta, 1-10. doi: https://doi.org/10.17811/rifie.50.4.2021.841-850
Buils, S., Esteve, F., Sánchez, L., & Arroyo, P. (2022). Análisis de la perspectiva digital en los marcos de competencias docentes en Educación Superior en España. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 1-16. doi:https://doi.org/10.5944/ried.25.2.32349
Cortés Cortés, M., & Iglesias León, M. (2004). Generalidades sobre Metodología de la Investigación. [Universidad Autonoma del Carmen, Mexico]. http://up-rid2.up.ac.pa:8080/ xmlui/handle/123456789/1750
Fresno, C. (2019). Metodología de la investigación: así de fácil. (E. C. Editor, Ed.) Córdoba, Argentina. https:// fama.us.es/discovery/fulldisplay/ alma99133268005256/34CBUA_ US:VU1
García, A., & Isusi, R. (2020). Contribución de las universidades a la innovación social y objetivos de desarrollo sostenible. Revista Ibero Americana, 1-5.
Glasser, H., & Hirsh, J. (2022). Toward the Development of Robust Learning for Sustainability Core Competencies. Case Report, 1-14.
González, F., Ochoa, A., & Guzón, J. (2023). Aprendizaje servicio en educación superior entre España y México. Hacia los ODS. Alteridad Revista de Educación, 5-12. doi:https://doi.org/10.17163/alt.v17n1.2022.06
González, R., Acevedo, Á., Guanilo, S., & Cruz, K. (abril de 2021). Ruta de Investigación Cualitativa – Naturalista una alternativa para estudios gerenciales. Revista de ciencias sociales, 27(4). Obtenido de https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1135-57272002000500020
Jurado, E. (2022). Educaplay. Un recurso educativo de valor para favorecer el aprendizaje en la Educación Superior. Revista Cubana de Educación Superior, 1-17. Obtenido de http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v41n2/0257-4314-rces-41-02-12.pdf
Lira, L., & Uribe, A. (2022). Pedagogías emergentes desarrolladas en educación superior a partir del confinamiento por la covid-19. Apertura Guadalajara, 1-10.
Llorente, C., Gil, J., Hurtado, A., & Padilla, J. (2022). La gamificación en el aprendizaje: Estrategia metodológica para la motivación del alumnado. Alteridad Revista de Educación, 1-10.
Lozano, L. (9 de noviembre de 2021). El aprendizaje móvil como herramienta pedagógica en la educación superior. Obtenido de http://repositorio.uach.mx/412/1/5.-Obra%20Tesis%20Leticia%20Lozano.pdf
Muñoz, E., & Solís, B. (2021). Enfoque Cualitativo y Cuantitativo de la Evaluación Formativa . Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 1-10.
Navarro, C., & Pérez, I. (2023). Una app móvil potencia la motivación del alumnado en una experiencia de gamificación universitaria. Alteridad Revista de Educación, 5-12. doi:https://doi.org/10.17163/alt.v17n1.2022.05
Núñez, R. (4 de marzo de 2024). La competencia narrativa en estudiantes de nivel superior: Análisis de experiencias videolúdicas y gamificadas. Obtenido de https://rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/3
Piña, L. (2023). El enfoque cualitativo: Una alternativa compleja dentro del mundo de la investigación. Revista Arvitrada Inerdisciplinaria Koinonía, 1-15.
Prado, F. (2020). El aprendizaje móvil y los Objetivos de Desarrollo Sostenible en la educación superior. Revista Universidad y Sociedad, 230-233. Obtenido de http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v12n4/2218-3620-rus-12-04-230.pdf
Salcedo, V., & Correa, G. (2022). Incidencia del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4 en Instituciones de Educación Superior: percepción de estudiantes de la Universidad Técnica de Machala. Revista Colaboración entre la Asociación Multidisciplinar de Investigaciones Científicas, 1-20. Obtenido de https://repositorio.utmachala.edu.ec/bitstream/48000/18709/1/T-27403_CORREA%20DE%20LA%20ROSA%20GABRIELA%20PAULETTE.pdf
Salguero, J., & Pérez, O. (Abril de 2023). Aproximaciones teóricas y metodológicas para la gestión de la investigación formativa. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, 1(19).
Solís, L. D. (17 de 03 de 202). Investigación cuantitativa y cualitativa. Obtenido de https://investigaliacr.com/investigacion/metodos-y-tecnicas-de-investigacion-cuantitativa/
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Scripta Mundi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.









