Teacher precognitive conditions in the formation of skills for the Formative Research

Authors

  • Telmo Viteri Universidad de Guayaquil

DOI:

https://doi.org/10.53591/rug.v113i2.1184

Keywords:

scientific attitude, seed research, a biopsychosocial, formative research

Abstract

Meet the demands theoretical and methodological-epistemological matter teaching-learning in relation to socio-economic interpellations-production-cultural country and the world is a mirror where higher education institutions see their successes, failures, and in this sense, we observeevaluate their Teaching-Student, hence, the academic Teacher-Student must be imbued with a scientific attitude, where the teaching of thinking is a psychotherapist and bearing of their programming-academic activities from holistic, systemic, complex, understanding that the individual is a biopsychosocial unit in permanent construction required to achieve a set of knowledge-skillsskills, involve them in problem situations that revolve around a research conducted, the small group work, the exchanges between the equipment and the scientific community represented by the same teaching, research, texts, internet, facing their scientific objects / solving these hypotheses in an effort to reach the seat-edge scientific and academic-democratic-cultural change required in the political processes of our nation in Latin America.

References

Ander-Egg, Ezequiel (2001). Métodos y técnicas de investigación social I. Acerca del conocimiento y del pensar científico, Grupo editorial Lumen Hvmanitas, Buenos Aires;

CARL ROGERS (1902-1987). Fred Zimring. The following text was originally published in Prospects: the quarterly review of comparative education (Paris, UNESCO: International Bureau of Education), vol. XXIV, no. 3/4, 1994, p. 411-22. ©UNESCO: International Bureau of Education, 1999. Telmo Viteri, tradujo, apoyado en Google translate en Semillero de Investigación Formativa en la Facultad de Ciencias Administrativas de la Universidad de Guayaquil. Manuscrito-Propuesta de diseño de tesis de PhD en la Universidad de Cienfuegos del autor del artículo.

Gil, Daniel; Pessoa Anna; et al. (2001). Formación del Profesorado de las Ciencias y la Matemática. Tendencias y experiencias innovadoras, editorial Popular, Madrid, España.

Viteri Bocca, Carla; Viteri, Telmo. Desde una gestión y pedagogía antropocentrista hacia un nuevo paradigma educativo ambiental biocentrista complejo. (Ponencia) Congreso Nacional de Educación Pública. 23 – 27 de abril del 2007, Asociación de Facultades Ecuatorianas de Filosofía y Ciencias de la Educación AFEFCE Universidad Central del Ecuador (Quito). Representando a la

Universidad Técnica de Babahoyo Facultad de Ciencias Sociales y de la Educación.

Viteri, Telmo (2008). Las Técnicas de Estudio. (Estrategias suplementarias para un aprendizaje significativo) Metodología metacognitiva del estudio. Ed. Universidad de Guayaquil, Facultad de Ciencias Administrativas, Guayaquil.

-------------------------------, (2012). Desde el Movimiento de la Reforma Universitaria (MRU) consagrado en el Manifiesto de Córdoba de 1918 y la postulación de las funciones esenciales de la Universidad: enseñanza, investigación y extensión: una mirada CTS. Revista de la Universidad de Guayaquil, #112, enero-abril 2012, pp. 35 -56, ISSN 1019 -6161.

------------------------------, (2012) Semillero de Investigación Formativa en la Facultad de Ciencias Administrativas de la Universidad de Guayaquil. Manuscrito-Propuesta de diseño de tesis de PhD en la Universidad de Cienfuegos.

Webgrafía consultada

Antoni Bennàssar Roig, Ángel Vázquez Alonso, María Antonia Manassero Mas, Antonio García-Carmonam (coordinadores) CIENCIA, TECNOLOGÍA Y SOCIEDAD EN IBEROAMÉRICA:UNA EVALUACIÓN DE LA COMPRENSIÓN DE LA NATURALEZA DE CIENCIA Y TECNOLOGÍA, Centro de Altos Estudios Universitarios de la Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI), disponible en formato pdf en la siguiente dirección: www.oei.es/caeu. [ingreso 16 de julio 2012].

Mandato Constituyente # 14. Evaluación de desempeño institucional de las Universidades y Escuelas Politécnicas del Ecuador, Quito, 4 de noviembre 2009 http://www.slideshare.net/fortizvizuete/informe-detalladoevaluacionconea [ingreso 3 de mayo 2011].

Published

2012-05-07

How to Cite

Viteri, T. (2012). Teacher precognitive conditions in the formation of skills for the Formative Research. Revista Universidad De Guayaquil, 113(2), 5–12. https://doi.org/10.53591/rug.v113i2.1184

Issue

Section

Research Articles