Emotional dependency and social skills in adolescents aged 14 to 16

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53591/rug.v139i2.1591

Keywords:

Social skills, Emotional dependency, Adolescence, Interpersonal relationships

Abstract

The aim of this research was to identify the relationship between emotional dependency and social skills in adolescents between 14 and 16 years of age in an educational institution. For this purpose, a quantitative approach was adopted, with a non-experimental, descriptive-correlational and cross-sectional design. A sample of 142 adolescents were administered the Couples Emotional Dependence Scale for Adolescents (EDEA), the Goldstein Social Skills Assessment Scale and a sociodemographic survey validated by experts. The results, obtained by means of a linear regression model, yielded a Pearson correlation coefficient of 0.109 and a bilateral significance level of 0.199, which led to the acceptance of the null hypothesis, that is, that there is no correlation between emotional dependency and social skills in adolescents aged 14 to 16 years from an educational institution. It was concluded that this result could be due to other factors not considered in this research, such as the family environment, the socioeconomic context or the personal history of the participants. Further research addressing these factors is recommended to obtain a more complete picture.

References

Aiquipa, J. (2015). Dependencia emocional en mujeres víctimas de violencia de pareja. Revista de Psicología, 33(2), 412-437. https://doi.org/10.18800/psico.201502.007

Andrade, J., Mendoza, M., Zapata, K., & Sierra, L. (2020). Relación entre conflictos de la adolescencia y habilidades sociales en adolescentes de una Institución Educativa de Risaralda. Pensamiento Americano, 13(25), 52-61. https://doi.org/10.21803/pensam.13.25.385

Beck, J. (2011). Cognitive Behavior Therapy (Segunda ed.). The Guilford Press. https://img3.reoveme.com/m/be38edbbfc79330a.pdf

Bernal, C. (2010). Metodología de la Investigación. Pearson Educación. http://librodigital.sangregorio.edu.ec/librosusgp/B0061.pdf

Calla, D., & Uyuquipa, J. (2015). Habilidades sociales y dependencia emocional en los estudiantes del quinto año de la Institución Educativa Secundaria Industrial Perú Birf de la ciudad de Juliaca, 2014. https://repositorio.upeu.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12840/402/Denis_Justo_Tesis_bachiller_2015.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Chafla, N., & Lara, J. (2021). Dependencia emocional y violencia en mujeres atendidas en la Fundación Nosotras con Equidad, de Riobamba. Revista Médica Electrónica, 43(5), 1328-1344. http://scielo.sld.cu/pdf/rme/v43n5/1684-1824-rme-43-05-1328.pdf

Córdova, J., Hidrobo, J., Morejón, G., Coral, D., Calvopiña, E., Jaramillo, K., . . . Amaya, D. (2022). Factores conexos al desarrollo de habilidades Sociales en estudiantes de bachillerato. Ciencia Latina, 6(5), 4561-6580. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i5.3417

Díaz, D., & Morales, A. (2021). Dependencia emocional en las relaciones violentas de pareja. http://repositorio.puce.edu.ec/bitstream/handle/22000/18944/TESIS%20COMPLETA%20D%c3%adaz%20y%20Morales.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Espil, J. (2016). Dependencia emocional según género en docentes casados de colegios privados de la provincia de Chepén. https://repositorio.upao.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12759/1837/RE_DERECHO_DEPENDENCIA.EMOCIONAL.SEGÚN.GÉNERO.DOCENTES.CASADOS_TESIS.pdf?sequence=1&isAllowed=y

García, D. (2024). Las habilidades sociales y su relación con la dependencia emocional de los estudiantes del 3er. grado de una institución educativa, Tarapoto, 2024. Universidad César Vallejo: https://hdl.handle.net/20.500.12692/154239

Gómez, L., & Viejo, C. (2020). Mitos del Amor Romántico y Calidad en las Relaciones Sentimentales Adolescentes. Revista Iberoamericana de Psicología: Ciencia y Tecnología, 13(1), 150-161. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.13114

Guillen, O., Sánchez, M., & Begazo, L. (2020). Pasos para elaboración una tesis de tipo correlacional (Primera ed.). Biblioteca Nacional de Perú. https://cliic.org/2020/Taller-Normas-APA-2020/libro-elaborar-tesis-tipo-correlacional-octubre-19_c.pdf

Hernández, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill. http://www.biblioteca.cij.gob.mx/Archivos/Materiales_de_consulta/Drogas_de_Abuso/Articulos/SampieriLasRutas.pdf

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. México: McGraw Hill.

Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. (2019). Encuesta Nacional sobre Relaciones Familiares y Violencia de Género contra las Mujeres (ENVIGMU). Instituto Nacional de Estadísticas y Censos: https://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/Estadisticas_Sociales/Violencia_de_genero_2019/Boletin_Tecnico_ENVIGMU.pdf

Ramírez, C. (2019). Bienestar psicológico y dependencia emocional en adolescentes de secundaria de dos instituciones educativas de Cercado de Lima, 2019. Universidad César Vallejo: https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/36770/Ramirez_RCS.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Romero, H. (2023). Habilidades sociales, resiliencia y dependencia emocional en mujeres víctimas y no víctimas de violencia de pareja del distrito de Caraz. Journal of neuroscience and public health, 3(1), 341-366. https://doi.org/10.46363/jnph.v3i1.5

Sabina, W. (2021). Dependencia emocional y habilidades sociales en jóvenes y adultos víctimas de violencia de pareja de la provincia de Arequipa, 2021. Universidad César Vallejo: https://hdl.handle.net/20.500.12692/87192

Sacaca, L., & Pilco, R. (2022). Habilidades sociales en estudiantes de educación secundaria. Revista Estudios Psicológicos, 2(4), 109-120. https://doi.org/10.35622/j.rep.2022.04.009

San Miguel, D. (2023). Dependencia emocional y habilidades sociales en estudiantes en una Universidad Privada de Lima Metropolitana. https://repositorio.urp.edu.pe/bitstream/handle/20.500.14138/6439/T030_74692913_T%20%20%20SAN%20MIGUEL%20CARHUAS%20DERECK%20ERICK%20LUIS.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Sandoval, J. (2021). Habilidades Sociales y Dependencia Emocional en Estudiantes de una Facultad de una Universidad de Ambato - Ecuador. Universidad Peruana Cayetano Heredia: https://repositorio.upch.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12866/9071/Habilidades_SandovalVillalba_Juan.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Tomás, A. (1995). Escala de Evaluación de Habilidades Sociales. Biblioteca de Psicometría: https://www.academia.edu/37172809/ESCALA_DE_EVALUACION_DE_HABILIDADESSOCIALES_BIBLIOTECA_DE_PSICOMETRIA

Vidal, M. (2019). Construcción de una Escala de Dependencia Emocional para Adolescentes de Colegios Estatales de Lima Sur. Universidad Autónoma del Perú: https://repositorio.autonoma.edu.pe/bitstream/handle/20.500.13067/668/VIDAL%20ANARDO%2c%20MELANIE.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Yupanqui, M. (2022). Dependencia emocional y violencia en pareja: una revisión de la literatura en el periodo 2017 y 2021. Revista Ecuatoriana de Psicología, 5(12), 117-128. https://doi.org/10.33996/repsi.v5i12.76

Published

2025-07-08

Issue

Section

Research Articles

How to Cite

Emotional dependency and social skills in adolescents aged 14 to 16. (2025). Revista Universidad De Guayaquil, 139(2), 61-72. https://doi.org/10.53591/rug.v139i2.1591