Cooperative work for the development of the logic mathematical skills in the preschool students
DOI:
https://doi.org/10.53591/rug.v126i1.690Keywords:
Cooperative learning, collaborative work components of collaborative job, peer techniques, peer jobAbstract
Collaborative job, also known as peer technique (PT), offers an alternative for the development of mathematical logic skills in preschool students. There are factors such as collaboration, communication and especially the face-to-face interaction of the students, which together with the teacher's performance, interact to achieve the best performance of the students. The intention is to improve the quality of learning in preschool students, and at the same time, combine it with the competencies and skills of the teacher, to strengthen the development of each and every one of the abilities of students, using mathematical logic.
The research is qualitative and descriptive. Hermeneutics and phenomenology help the interpretation of the different authors to complement the study. The results of the research are focused on cooperative work, based on a learning methodology, developing new strategies for its best application, and at the same time, improving the skills of mathematical logic. With the application of the techniques by pairs, satisfactory results will be obtained, to develop the cognitive processes of the preschool students. This methodology includes the family environment, to obtain the entire process.
References
AdellL, J. y Castañeda, L. (2010). Los entornos personales de aprendizaje: una nueva manera de entender el aprendizaje. Roma, Italia: Marfíl.
Cabrera, E. (2004). Aprendizaje colaborativo soportado por computador: Su estado actual. España: Revista Iberoamericana de Educación.
Carillo, M. (2005). El ambiente del aprendizaje inclusivo en el aula. España:Revista electrónica Iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en la educación.
Chacín, W. (2005). Sistema de control interno empresarial. Valencia, Venezuela: Tesis de grado maestría-Universidad de Carabobo.
Claudia, C. (2011). Tutoría entre pares como una estrategia pedagógica universitaria. duc.Educ., Caracas, Venezuela: UC.
Coll, C. (2004). Psicología de la educación y prácticas educativas mediadas por las tecnologías de la información y la comunicación. Colombia: Trillas.
Cristhian, A. (2012). Trabajo colaborativo en el área de matemáticas: En Blanco Y Negro. Perú: Revistas PUPC
Gloria, L. (2010). La tutoría entre iguales: una modalidad para el desarrollo de la escritura. Chile: Scielo.
Johnson, D., Johnson, R y Holubec, E. (1994). Cooperative learning in the classroom. Alexandria: Association for Supervisionand Curriculum Development.
Lobato, C. (2015). Hacia una comprensión del aprendizaje cooperativo. España: Revista de Psicodidáctica-Redalyc.
López, A., Ordoñez, R, y Hernández de la Torre. (2015). Funcionamiento de las Redes Educativas de centros escolares. Desarrollo en un trabajo Colaborativo. España: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía.
Luque, M. y Lalueza J. (2015). Aprendizaje colaborativo en comunidades de prácticas en entornos de exclusión. Un análisis de las interacciones. Madrid, España: Revista de educación Madrid.
Marín, V., Negre, F. y Pérez, A. (2014). Entornos y redes personales de aprendizaje (PLE-PLE) para el aprendizaje colaborativo. España: Revista electrónica de investigación Psicoeducativa y Psicopedagógica.
Martin, D. y Boeck, K. (2002). EQ: qué es la inteligencia emocional. Madrid: Edaf.
Monarca, H. (2015). Trabajo colaborativo con padres y madres. Ámbito de actuación desde la orientación educativa. España: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía.
Muñoz, J., Serrano, R. y Marín, V. (2015). El aprendizaje colaborativo y su desarrollo a través de mapas mentales. Una innovación educativa en la formación inicial docente. Murcia, España: Revista Facultad de Educación.
Onetti, V. (2011). Aprendizaje cooperativo. Andalucia, España: Revista de digital innovación y experiencia educativa.
Salavera, C. y Antoñanzas, J. (2015). Las habilidades de comunicación como elemento de innovación educativa: estrategias de aprendizaje. España: Revista de educación.
Sampascual, G., Navas, L. y Castejón, J. (1999). Funciones del orientador en Primaria y Secundaria. Madrid: Alianza.
Piaget, J. (1975). Piaget´s Theory - The process of child development. New York: Neubauer.
Vicuña, L. (2001). Matemáticas. España: Revista de Investigación En Psicología.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0. International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.

























